Friday, April 3, 2009

Friendster Oh Friendster

Hehehe Tu lah pasal. Kadang2, ada orang, suka sgt buat Private Profile, lepas tu, nak bg power lagi, dia buat "Messaging OFF" plak, kununnya, tak nak diganggu dengan apa cara skali pun. Tak mengapa, anda buleh buat semuanya. Semuanya hak anda. Andalah yg menentukan segalanya.

Namun, masalahnya, bila org sebegini, bagi komen atau pun komen gambar pada kita, kita tidak buleh buat apa2. Kita tidak boleh membalas apa2. Nak berkomunikasi dengan apa cara skali pun, tidak dibenarkan. Semuanya hanyalah sehala.

Pernah pengalaman saya skali, bila ada org bg komen seolah2 bertanya pada saya, jadi, mcm mana sy nak jawab kat dia tu yek? Bila letak kat peti komen sendiri, kadang2, komen yg kita tuju kat org sebegini, tidak sampai kerana, "ditolak ke bwah" oleh komen2 sahabat2 yg lain, jadi matlamat tidak tercapai.

Apa saya buat? Nasib baik dia ada hubungan persahabatan dengan kawan saya. jadi, sy minta, kawan saya itu, bg tahu kat dia, suruh add saya. terpaksalah sebegitu. Apa nak buat.

Tapi, ada jugak org sebegini, yang tiada hubungan persahabatn langsung dengan sahabat2 saya. jadi, nak tak nak, sy biar je lah. Tp, tu lah, mesti org sebegini akan mengatakan yg saya sombong, tak nak balas komen dia org. tp, apa kan daya, kita tak mampu. yg pasti, "Niat" nak balas tu, memang ada, tp tak ter balas. hehehee :p

p/s: Sy tak buat private profile, sy tak buat messaging off, sy tak tapis komen, sy permudahkan utk "add" :D

:> Buka2 lah message tu, bg lah sedikit ruang utk perhubungan 2 hala. kalau tak suka pun, jgn jawab message itu, sekurang2nya, ada ruang sedikt utk org lain berkata-kata :D

6 comments:

Hasniza H. said...

oh, kesian ... pernah terjadi juga dalam hidup saya. tanye bnyk. sgt soalan, tetapi tak dpt. nak membalas dek FS nya 'lock' sana sini. kadang2 tu saya biarkan je la. tetapi kalau ada yang komen yg. kurang memberangsangkan tu (so far tak pernah saya dapat), saya cadangkan, delete je la :)

Anonymous said...

Sy buat private profile, sy juga buat messaging of... tp kita tetap jd kawan kan !!
walaupun pada mulanya.. susah sgt sy nak tunggu awk add saya.. hahahhahaa

*adyana*

Hafiz Yb said...

Ye lah, sbb awk dah off semuanya, mcm mana sy nak add. wahahaha :p

odd said...

wah sy plak separa2..a
de yg off
ade yg on

Hafiz Yb said...

hehehe separa2 pun ada gak? hahaha tak pe lah :p

Anonymous said...

oleh tu..
xpelu la ader fs maupom ym maupom y seantero dgnnye..
=p